Av Lasse Jangås

Justerer skjevhet med skeivt teater

Portrett av Henriette Blakstad foran et Pride-flagg

Har du aldri opplevd skeiv dramatikk? Da er du ikke alene, for det har knapt eksistert. Men nå skjer det noe unikt.

For nå har fem unge dramatikere skrevet hvert sitt lyddrama i prosjektet MAXIME- skeiv dramatikk i podcastformat.

Tekstene er ikke bare blodferske – de er hudløse, rå, såre, ømme, ville, morsomme og fylt av begjær. Og allerede tilgjengelig på Spotify.

– Jeg er stolt av å være med på å fremme skeiv dramatikk som gjenspeiler vår samtid. Jeg er imponert over nivået og kvaliteten i tekstene til de unge dramatikerne vi har jobbet med, sier regissør og produsent Henriette Blakstad, som sammen med UNG TEKST ved Unge Viken Teater har som mål å styrke LHBTIQ+-representasjonen ved landets scener.

Bredt spekter

De fem dramatikerne Emma Nymann, Magnus Sundgot, Celina Aanes Larsen, Ameline Sørgen og Audun Krüger representerer et bredt spekter av unge skeive stemmer i den første sesongen av MAXIME- skeiv dramatikk.

– Jeg ønsker meg selvfølgelig bredest mulig representasjon, og ser for meg fem sesonger som er under utvikling, sier Blakstad.

Det har ikke manglet på skeive skuespillere – eller dramatikere, for den saks skyld, i norsk teaterliv. Men få har stått fram, og det har blitt forsvinnende lite skeiv dramatikk av det. Hvorfor tar det så lang tid?

Portrett av Henriette Blakstad. Foto Lasse Jangås

Henriette Blakstad. Foto: Lasse Jangås

– Hvis jeg går tretti år tilbake i tid ser jeg meg selv som et klassisk dansetalent som ble skulpturert inn i en heteronormativ teaterbransje, uten bevissthet om egen skeiv legning. Det var en opplevelse av å være en heteronormativ cis-jente med en skjult skeiv identitet. Jeg skulle være godt over 40 år før jeg frontet egen lesbisk legning og lot det påvirke uttrykket mitt. Jeg er sikker på at fokuset på mangfold innenfor norsk teater de siste ti årene har bidratt til dette.

Etablerte MAXIME – skeiv dramatikk

I 2022, under Skeivt kulturår, søkte Nationaltheatret i arkivene sine etter skeiv, norsk dramatikk opp gjennom historien.

– Fra 1965 til i dag fant de et utvalg av fem norske tekster til en lesning. Og ved en panelsamtale under Heddadagene i 2023 kom det fram at det var nesten ingen preferanser knyttet til fremstilling av skeive liv på scenen, og liten forståelse av representasjon av skeive utøvere i skeive roller, sier Henriette Blakstad.

– Jeg mener vi er i en tid hvor vi må se forbi argumentasjoner som begrunner mangel på bred representasjon ved landets scener med at vi skal ha de beste utøverne. Det er mange kvalifiserte utøvere med mangfoldsbakgrunn, og blant dem skeive skuespillere, sier hun.

– Det er teatrene, produsentenes og regissørenes vilje til å bruke resursene i en castingsprosess som bidrar til synliggjøring av marginaliserte grupper ved landets scener.

Det var med dette som bakteppe at Blakstad dannet plattformen MAXIME, med mål om å fremme skeiv dramatikk og skeive utøvere.

– Når en gruppe er marginalisert, befinner den seg i en gråsone mellom å være inkludert og å være ekskludert, og de har færre muligheter til å delta i samfunnet enn andre. Høyreradikale partier er nå på fremmarsj i flere land i Europa. I Russland har myndighetene nylig stemplet «den internasjonale LHBTIQ+ -bevegelsen» som ekstremistisk. Og vi er midt i en rettsak etter et terrorangrep under Pride i 2022 rettet mot det skeive miljøet, hvor to ble drept og ni fikk skuddskader.

– Ekspertene må «på gølvet»

Og hvem skal da speile samfunnet fra de skeives side, om ikke de selv?

– Jeg vet at en dyktig utøver kan gestalte et spekter av ulike roller. Jeg er derimot mer nysgjerrig på – og ønsker å se – hvordan materialet utvikler seg innholdsmessig og estetisk når en marginal gruppe representerer egne historier. Jeg vil at scenen skal speile samtiden, og da må vi ha ekspertene inn «på gølvet» for å forstå. Den forståelsen eier de marginale selv, sier Blakstad.

– Vi kan ikke se forbi at vi befinner oss i en tid hvor legning, mangfold, identitet og tilhørighet er et brennende tema. Er det ikke teatrets oppgave å ta pulsen på tiden? Derfor ble MAXIME – skeiv dramatikk i podcastformat utviklet.

På scenen under Pride

– Vi vet allerede at utdrag av stykkene vil bli satt opp på VEGA Scene i prosjektet De ultimate under Pride 20. juni, sier Blakstad, som håper at dette bare er begynnelsen for skeive tekster på norske scener.

I De ultimate skal en gruppe skuespillere med skeiv representasjon jobbe med tekstene i en uke frem til forestilling, men allerede er det altså mulig å lytte til dem på Spotify, der dramatikerne altså selv fremfører sine egne tekster.

Spesiell metode

I dette arbeidet har dramatikerne vært fulgt opp av dramaturger, regissør og lydregissør.

– Jeg har utviklet en metode hvor dramatikeren skriver gjennom fysisk og sanselig utprøving. De visualiserer seg inn i rommene som er i teksten, i møte med karakterene og situasjonene. Dette arbeidet ligger til grunn for videre utprøving foran mikrofonen og deretter opptak i lydstudio. På den måten kan vi si at dramatikeren skriver seg fysisk og sanselig gjennom rommene ved hjelp av øra – i dialog med egen stemme.

Også innspillingen er gjort på en egen måte.

– De er gjort i one-takes. For meg gir dette et fokus og en intensitet som kler materialet.

Mange muligheter i juni

Etter den åpne utlysningen fra UNG TEKST ved Unge Viken Teater, ble altså til slutt fem unge dramatikere plukket ut til utviklingen av fem blodferske lyddramaer. En prosess som har pågått siden mars fram til ferdigstilling og lansering på Spotify 4. juni.

– Vi håper de fem tekstene bidrar til å fylle et tomrom i norsk teater, sier Henriette Blakstad.

Denne måneden har du muligheten til å få med deg tekstene under flere arrangementer:

  • 20. juni skal skuespillerne Maria Bock, Aleksander Varadian, Emma Nymann, Line Heie Hallem og Heiki Riipinen jobbe frem en forestilling av tekstene i prosjektet i regi av VEGA Scene, kalt De Ultimate Pride-spesial.
  • Onsdag 26. juni kl. 15.30 får du høre utdrag av tekstene live ved Kulturscenen i Pride Park/Sofienbergparken i Oslo.
  • 13.00 samme dag blir det en panelsamtale i Pride House/Legenes Hus om skeiv dramatikk med fire unge, skeive stemmer som er på vei opp og frem innen det norske og internasjonale scenekunstfeltet. En av deltakerne i dette prosjektet vil delta i panelet, og Henriette Blakstad skal lede samtalen.

Første sesong av MAXIME- skeiv dramatikk i podcastformat ligger allerede ute på Spotify, og hvis du vil høre, kan du trykke på denne linken.

FAKTA

MAXIME- skeiv dramatikk i podcastformat, første sesong med:

  • SIDSTE BOSS, av og med Emma Nymann (hun/de)
  • KEM E EG?, av og med Audun Krüger (han/ham)
  • I´M INDECISIVE RIGHT, av og med Ameline Sørgen (de/dem)
  • JEG KAN VÆRE BITCHEN DIN, av og med Celina Aanes Larsen (hun/henne)
  • GUTTASTEMNING, av og med Magnus Sundgot

MAXIME- skeiv dramatikk er produsert av HenBlakstad i co-produksjon med UNG TEKST ved Unge Viken Teater.

Regi og konsept: Henriette Blakstad (hun/hen)
Lydregi og design: Thomas Hildebrand (han/ham)
Dramaturger: Øystein Ulsberg Brager (han/ham) og Henriette Blakstad.
Episodene er innspilt hos Hildebrand Produksjoner.

 

Foto nede:
Dramatikerne Celina Aanes Larsen, Emma Nymann, Ameline Sørgen, Magnus Sundgot (alle foto Lasse Jangås), Audun Krüger (foto Henrik Hoff Vaagen)

Hva leter du etter?

Få med deg hva som skjer på Unge Viken Teater