Unge Viken Teater er tildelt Heddaprisen 2025 for Beste barneforestilling. Vinneren: «Smeltasang» – en produksjon laget spesielt for barn og unge med funksjonsvariasjoner.
Forestillingen «Smeltasang» ble utviklet med og for elever ved spesialskoler i Akershus, og turnerte våren 2025. Nå er den hedret med norsk teaters høyeste utmerkelse: Heddaprisen.
– Denne prisen betyr enormt mye, langt utover at det er en fantastisk forestilling. Ikke minst er det en anerkjennelse av disse barna som en unik og minst like viktig publikumsgruppe som alle andre, sier teatersjef ved Unge Viken Teater, Kari Ramnefjell.
Regissør Ellen Jerstad og teamet tar imot Heddaprisen. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
«Smeltasang» er Unge Viken Teaters første produksjon skreddersydd for barn og unge med nedsatt funksjonsevne. Ramnefjell er tydelig på hvorfor teatret har valgt å satse:
– UVT er et teater for ALLE barn og unge. Det er vår plikt og vårt ansvar å også romme disse barna. Alle barn fortjener scenekunstopplevelser av ypperste kvalitet, og som er spesielt utviklet for dem. Dette er en gruppe som ofte faller utenfor samfunnet, og som kanskje trenger slike møter mer enn noen andre.
Forestillingen ble spilt på skoler og ikke i tradisjonelle teatersaler, og målgruppen ble involvert og spilte en avgjørende rolle helt fra første prøvedag.
– Det er store variasjoner i denne publikumsgruppen, og det krever en helt spesiell lytting fra utøverne. Forestillingen formes i møte med hvert enkelt barn. Jeg har aldri opplevd noe lignende. Kunstens kraft blir ekstra synlig her, sier Ramnefjell.
Regissør Ellen Jerstad beskriver «Smeltasang» som et eksistensielt og poetisk prosjekt:
– «Smeltasang» oppstod fra en lengsel etter å smelte sammen og se verden fra publikums perspektiv. De vi spiller for – barn og ungdom med funksjonsvariasjoner – har peiling. Peiling på det vi prøver å få til i scenekunsten: Å være til stede. Å åpne seg. De kan det vi voksne har glemt.
Jerstad kaller forestillingen for et frihetsrituale.
– Dette handler ikke bare om underholdning. Det handler om å skape et rom der du kan delta med akkurat den stemmen, kroppen og det utgangspunktet du er født med. Det er dypt menneskelig og dypt kunstnerisk.
«Smeltasang» vil i liten grad bli spilt i ordinært salg. Det var aldri målet. Forestillingen er laget for et spesifikt publikum, med et mål om tilstedeværelse og kontakt, ikke billettinntekter og presseomtale.
– Det blir stadig vanskeligere å ta kunstnerisk risiko. Men det er nettopp da vi må gjøre det, sier Ramnefjell. – «Smeltasang» har kanskje ikke store publikumstall, men verdien ligger i det som oppstår i møtet mellom kunsten og disse barna.
Fra venstre (bak): Sofie Røger (formidler), Ida Haugen (utøver), Kyrre Heldal Karlsen (scenografi og lys), Sandra Kolstad (komponist), Vilde Tuv (musiker og komponist), Jens Jeffry Trinidad (utøver), Eskild Backer Borgan (tekniker), Kari Ramnefjell (teatersjef), Lina Killingdalen (dramaturg). Foran: Ellen Jerstad (regissør), Julia Wilde (kostymedesign), Carolinn Helgerud (produsent). Foto: Skjalg Vold, Heddadagene
Lyd, scenografi, kostymer og dans kommer sammen i en skreddersydd opplevelse for barn i alle aldre og med ulike funksjonsvariasjoner. Utøverne inviterer til en dansefest på barnas egne premisser og til å feire gleden ved å være sammen.