Av Anika Mackenroth

Agentene og det sjukt gode samarbeidet

Fotografi: 3 skuespillere danser og tuller i grønne kostymer

En limegrønn lykkepille viser hvordan samarbeid med det frie scenekunstfeltet kan bidra til kunstnerisk kvalitet og en bærekraftig bunnlinje, ifølge teatersjef.

Da Feil Teater og Unge Viken Teater laget jubileumsforestillingen «Agentene og det sjukt farlige oppdraget» sammen i 2022, ble det full pott for alle. Det handler om nesten 100 ekstra forestillinger, en tredobling av publikumstall og et nedslagsfelt i fem fylker. Om sysselsetting av frie scenekunstnere og lavere kostpris for produksjonen. Men i utgangspunktet handlet det om et gjensidig berikende kunstnerisk samarbeid. Teatersjef Kari Ramnefjell trengte nemlig en helt spesiell type kompetanse:

­­- Jeg hadde et ønske om å lage en jubileumsforestilling som skulle være en gave til alle barn. Etter pandemien trengte vi en gledesball og en lykkepille som kunne fungere i alle rom. En forestilling som kunne gi oss fleksibilitet til også å nå sårbare barn på sykehus, på spesialskoler og mottakssenter, og som var like kul for 12åringer som for 4åringer, forteller teatersjefen ved Unge Viken Teater.

Portrett Kari Ramnefjell

Teatersjef Kari Ramnefjell. Foto: Nicolas Tourrenc

– Hvilken type kunstnere og kunstnerskap treffer på de punktene? Jeg fant ut at det var veldig riktig å koble på Feil Teater. De jobber nonverbalt og fysisk, spiller på humor og er veldig samkjørte. Ikke minst har de mye kunnskap om og erfaring med å spille for barn og unge i alle aldre.

Fikk realisert helsprø pitch

På Feil Teater satt da også en kreativ gjeng med en helsprø pitch som passet perfekt til oppdraget. Kjerneideen handlet om at noen Secret service-agenter møter på et ukjent objekt som må identifiseres og uskadeliggjøres. Ideen hadde et actionfylt sus av James Bond over seg, med nedfiring fra helikopter og stilige lydeffekter.

– Kari tente på pitchen og sa «det gjør vi!». Det var helt fantastisk å ha noen som ville gjøre det mulig for oss å realisere ideen, sier Amalie Ibsen Jensen i Feil Teater

Fotografi: 5 skuespillere ikledd grønne kostymer peker på kamera med grønne telefoner. De står på en rekke.

Foto: Morten Bendiksen

– Som fritt kompani kverner vi ofte lenge på ideer og hverdagen består stort sett i å søke penger til ulike prosjekter. Noen av ideene våre blir det aldri noe av fordi vi mangler finansiering. Andre ganger kan det ta veldig lang tid fra idé til forestilling. Og så er det jo vanskelig å lage noe skikkelig kult med veldig lite penger. Her var det noen som sa «go!» og så kunne vi bare sette i gang.

Et kunstnerisk løft

Morten Røsrud ble koblet på prosjektet som regissør og Kari Ramnefjell hentet inn Christina Lovery som kostymedesigner og Raymond Enoksen som komponist.

– Nå fikk vi muligheten til å lage scenografi og kostymer av en helt annen kvalitet som ga prosjektet et enormt løft. Vi fikk til og med kjøpe inn motorsykkel. Det ble faktisk trukket frem i en anmeldelse at «et mer påkostet visuelt univers» kler oss godt, forteller Jensen.

Portrett av Amalie Ibsen Jensen.

Amalie Ibsen Jensen. Foto: Signe Fuglsteg Luksengard

– Det var veldig kult å bli satt sammen med kunstnere vi ennå ikke hadde jobbet med. Christinas grønne kostymer har i etterkant blitt forestillingens varemerke. Vi har jobbet sammen med henne flere ganger siden.

Unge Viken Teater nyter på sin side godt av Feil Teaters kompetanse og kvaliteter.

– Det er ekstremt viktig for oss å ta inn frie kunstnerskap fordi de tilfører oss så mye. Dessuten er vi alle en del av det samme økosystemet. Det finnes stadig mindre midler å lage teater for og det gjør det enda viktigere å samarbeide. Ellers står vi i fare for å miste betydningsfulle kunstnerskap, mener Ramnefjell.

(Artikkelen fortsetter under sitatet.)

Det er vinn-vinn for begge parter. Vi får en del i mange ulike kunstnerskap og de kan leve av det.

Stopper ikke med Unge Viken

Teatersjefen ved Unge Viken Teater er nemlig opptatt av at forestillingene de lager skal nå mange barn og helst brødfø flere kunstnere utover den første spilleperioden.

– Det skal ikke stoppe hos oss. Forestillingene våre skal leve videre og nå flest mulig barn. Derfor overlater vi samarbeidsproduksjonene vederlagsfritt til kompaniet etter spilleperioden hos oss. De overtar scenografi og kostymer og det er opp til dem å forhandle nye rettigheter og selge forestillingen videre.

Fotografi. En skuespiller i grønt kostyme ser rar ut og blåser såpebobler.

Foto: Morten Bendiksen

På denne måten har også «Agentene og det sjukt farlige oppdraget» fått en betydelig lengre levetid og et mye større nedslagsfelt. Feil Teater har spilt forestillingen på festivaler i hele Norge og til våren skal de på en 11 ukers turné med Den kulturelle skolesekken (DKS). Også to uker på spesialskoler i Oslo står på reiseplanen.

– Vi får så mange forespørsler at vi ikke kan si ja til alt, forteller Amalie Ibsen Jensen. – Det er helt fantastisk for et kompani som oss at vi har jobb til mange skuespillere og inntekt som gjør at kompaniet går rundt. «Agentene» er en av produksjonene som gjør at Feil Teater kan fortsette å eksistere.

Bærekraftig teaterproduksjon

Kari Ramnefjell, som selv har bakgrunn fra det frie feltet, kjenner seg igjen og mener at institusjonene bør kjenne sin besøkelsestid.

– Det er sjeldent at man som fritt kompani får fullfinansiert prosjektene sine. Institusjonsteatrene har muligheten til å gå inn med støtte. På den måten kan prosjekter som ellers aldri hadde blitt noe av, få et liv. Det tjener alle på.

Unge Viken Teater registrerer publikumstallene så lenge forestillingen eksisterer, og med hver spilt forestilling blir investeringens avkastning større.

– Det kan definitivt ses i et bærekraftperspektiv når du bryter det ned til kostpris. Dessuten bidrar samarbeidet til økt sysselsetting, merbruk av forestillingen og økt tilgjengelighet for publikum.

Amalie Ibsen Jensen er enig.

– Man ser ofte at det brukes store ressurser på å produsere en forestilling som kun spilles i en kort periode. Det er veldig fint å kunne bidra til at «Agentene» lever lenge.

FAKTABOKS: «Agentene og det sjukt farlige oppdraget»

  • Unge Viken Teater spilte 25 forestillinger i Akershus i jubileumsåret 2022. Publikum: 2.612
  • Feil Teater har spilt 18 forestillinger så langt i 2023 og 2024. Publikum: 1.798. «Agentene» ble bl.a. vist på Miniøya, Byfesten i Lillestrøm, Sommerblå, Festspillene i Nord-Norge og Minifjorden.
  • Feil Teater tar forestillingen på DKS-turné i 2025 og besøker Oslo, Møre og Romsdal, Vestfold og Telemark. Omtrent 85 forestillinger med en total kapasitet på 8.500 elever.

Hva leter du etter?

Få med deg hva som skjer på Unge Viken Teater