Unge Viken Teater tilbyr Teater i barnehagen til 3-6 åringer i Akershus og tidligere Viken. Nå har Telemarksforsking hatt tilbudet under lupen.
Tilbudet med teaterforestillinger spesialtilpasset barn i aldersgruppen 3-6 år (TIB) ble etablert i 2017, og har siden den gang blitt spilt ute i barnehagene i totalt 14 kommuner i tidligere Viken fylke. Nå har forskerne Line Elise Holmboe og Anne-Sofie Hjemdahl i Telemarksforsking tittet teatret i kortene og skrevet en rapport om hvordan tilbudet fungerer i praksis.
Konklusjonene er hyggelig lesning for alle som er opptatt av gode kunstopplevelser for fylkets minste innbyggere.
– Barnehagene er veldig fornøyde med TIB både innholdsmessig i form av selve teaterproduksjonene og når det gjelder kommunikasjon og koordinering av turneer. De mener de får mye for pengene, at tilbudet fra TIB alltid utviser høy kvalitet og at tilbudet treffer målgruppen godt, skriver forskerne i rapporten.
Holmboe har observert TIBs forestillinger ute i barnehager og hun har intervjuet både utøvere, daglig ledere i barnehager og ledere for barnehagesektoren i kommunene.
– I tillegg har vi sett på krav og føringer fra det offentlige, som Unge Viken Teater forholder seg til, pekt på suksessfaktorer for tilbudet TIB og bemerket på hva som skal til for å sikre tilbudet for fremtiden.
Et viktig funn som ifølge Holmboe bekreftes av flere informanter, er at barnehagen fungerer svært godt som en trygg arena for å oppleve noe fremmed og ukjent.
– Flere seksjonsledere for barnehage trekker frem det å få oppleve noe nytt og fremmed i kjente omgivelser innenfor barnehagens trygge vegger som noe ekstra verdifullt for denne aldersgruppen.
Forsker Line Elise Holmboe og Thomas Møller, prosjektansvarlig i TIB. Foto: Privat
Dessuten innebærer TIB-tilbudet ingen logistikk for barnehagene og det oppleves som verdifullt at teateret kommer til barna og ikke omvendt.
– For barnehagebarna kan det være opplevelse nok å skulle reise til et sted utenfor barnehagen. «De (barna) er utslitte og mette på opplevelser innen de kommer frem (til teateret)», påpeker en informant.
Informantene gir uttrykk for at teateropplevelsen byr på kjærkomne stimuli, at den inspirerer til undring og kreativitet i leken og styrker fellesskapet i barnegruppen.
– Forestillingen skaper en felles opplevelse for alle barn og voksne som bidrar til felles lek, sier både daglig ledere og seksjonsledere for barnehage i kommunen. De påpeker dessuten at den felles erfaringen med å ha opplevd en slik forestilling sammen, skaper et fellesskap som er verdifullt i arbeidet med samspill og inkludering, som pågår i barnehagen hver dag.
Forestillingene fra TIB er laget slik at alle barnehagebarn kan få utbytte av dem uavhengig av språk, funksjonsnivå og bakgrunn. Barnehagesjefene opplever derfor TIB som et sosialt utjevnende tiltak som også svarer ut på overordnete bestillinger.
– TIB leverer forestillinger med kvalitet som ifølge seksjonsledere for barnehage i kommunen går «rett inn i rammeplanen». Informantene peker på at opplegget bygger språkforståelse og inspirerer til ulike former for kommunikasjon, både med og uten språk, at det bygger fellesskap rundt en og samme opplevelse og at det inspirerer til kreativitet og undring.
Nysgjerrig på TIB? I videoen over har vi snakket med barn og voksne om tilbudet.
En seksjonsleder ser TIB i lys av elementer fra rammeplanen som opplevelse av livsmestring, rom for undring, gjenkjennelse, om å få møte noe som er annerledes, fellesskap og verbal- og ikke-verbal kommunikasjon.
– En av informantene peker på at TIBs tilbud bidrar godt til at barnehagene kan bidra til såkalt “tidlig innsats”, og stiller spørsmål ved hvorfor skolen har en bedre lovmessig forankring for å få til utjevnende tiltak enn barnehagen har. Informanten mener dette er vel så viktig i barnehagen.
I samtaler med de barnehageansatte fant Holmboe også at tilbudet er til inspirasjon og læring for de voksne og at de tar erfaringen med seg videre inn i arbeidshverdagen.
– En daglig leder i barnehagen sier at TIB kommer inn som et friskt pust og et overskudd, som er tiltrengt hos de ansatte i barnehagen. De har forberedelsesmateriell og pedagogisk materiell med skreddersydde læringsopplegg og gode ideer til hvordan de voksne i barnehagen kan få forestillingen til å leve i barnehagen lenge etter at TIB har vært på besøk.
Les også: Forsyner hele Moss med teater
Den kompetansehevende effekten bekreftes av flere seksjonsledere for barnehage i kommunen.
– Ikke alle ansatte i barnehagen er vant til å se teater. De trenger også opplæring i å være teaterpublikum. En daglig leder i barnehage sier at TIBs utøvere er i særklasse her. De kommuniserer med barnehagens voksne i forkant av forestillingen om hvordan de ønsker at publikum skal oppføre seg under forestilling.
Holmboe har også undersøkt utøvernes erfaringer med TIB og funnet at tilbudet har en viktig funksjon i å løfte profesjonell kunst for barn og unge.
– TIB bidrar til å bygge kompetanse på profesjonelt barneteater i scenekunstfeltet. Ordningen inkluderer skuespillere, dramaturger og andre grupper i scenekunstfeltet som befinner seg i starten av karrieren, og bistår dem i utvikling av profesjonelle produksjoner av svært kompetente ressurspersoner.
En viktig suksessfaktor er arbeidet med å utvikle forestillingene i tett samspill med barna som er involvert fra første stund.
– Målgruppetilpasning til barn i alderen 3-6 år er noe utøverne fremhever som nøkkel for at forestillingene skal fungere godt. Dette arbeides det systematisk med av utøvere og dramaturger i alle TIBs produksjoner.
Ifølge rapporten er alle informantene svært fornøyde med tilbudet og ønsker å videreføre det i sine kommuner. Likevel er det flere av kommunene som betaler for tilbudet i dag, som ikke vet hvordan de skal greie å finansiere det i årene fremover.
– I 2023-24 finansierer kommunene tilbudet på høyst ulike måter og ofte med midler som de ikke kan regne med i fremtiden, som koronamidler. For å sikre at kommunene har anledning til å fortsette og ikke faller fra tilbudet, peker seksjonsledere for barnehage i kommunene på at øremerking av midler, eventuelt et stadfestet spleiselag mellom stat og kommune, kan bidra til å sikre barnehagebarnas tilbud av kunst og kultur for fremtiden.
– Intervjuene viser at samtlige partnerkommuner ønsker seg en fast ordning og statlige øremerkede midler til TIB og andre tilbud av kunst og kultur av høy kvalitet for barnehager.