Av Lasse Jangås

– Jeg kan være bitchen din

Portrett av Celina Aanes Larsen i dramatisk scenebelysning

– Jeg har skrevet en stemme som jeg selv har lett etter. Det finnes jo nesten ikke skeiv dramatikk, og jeg har selv vært på leting etter noe å relatere meg til, uten å finne det, sier Celina Aanes Larsen.

Hun er én av de fem unge dramatikerne som er med i prosjektet MAXIME- skeiv dramatikk i podcastformat, med stykket «Jeg kan være bitchen din».

Egne erfaringer

Det er altså mye av deg i teksten?

– Ja, jeg skriver alltid fra erfarte hendelser. Og det gjør det jo litt skummelt. Dette er det såreste man kan gjøre med seg selv, og man må virkelig vite hva man sier og skriver – og stå for det.

For det er ikke bare personlig, det er også ganske privat?

– Ja, seksualitet er jo et privat tema, noe vi holder for oss selv.

Hvor mye handler det i stykket om seksualitet og hvor mye om identitet?

– Det er et godt spørsmål. Jeg vil si at karakteren prøver å finne identiteten sin gjennom seksualitet, at det handler 80 prosent om identitet og 20 prosent om seksualitet.

Fått til mye

Celina Aanes Larsen er født i 2003, men har allerede rukket å skaffe seg mye erfaring som dramatiker. Hun rømte fra Sarpsborg til Oslo for å studere tekst og skriving på Westerdals, og i 2020 ble hun tildelt Drømmestipendet for skapende skriving.

Året etter ga hun ut diktboka «Voksesmerter» og satte opp sitt egenskrevne drama «Alle oss Alene».

Portrett av Celina Aanes Larsen i dramatisk belysning

Celina Aanes Larsen. Foto: Lasse Jangås

Med UNG TEKST på Unge Viken Teater var hun med i antologien for 2023 og 2024, og på Ung Dramatikk!-samarbeidet med Vega Scene og Vega UNG, der hun skrev «Feberdrøm», som ble vist under Heddadagene 2023.

Vanskelig ambivalens

– «Jeg kan være bitchen din» handler om ambivalensen i ei ung jentes liv, der hun leter etter svaret på seksualiteten sin. Den ene dagen vil hun ha pupper, den neste dagen pikk. Hva er riktig?

– Det er denne ambivalensen som hele tiden plager karakteren. Hun føler seg ikke hjemme i verken det heteronormative eller i det skeive. I stedet for å være trygg ett sted dras hun mellom hva hun liker, eller hvem hun er. Når hun ikke finner svaret i seg selv, tvinges hun til å lete utenfor; hos lesbene, familien og menneskene hun dater. Jeg´et kompliserer til alt, for innerst inne er alt hun vil ha kjærlighet. «Jeg er en håpløs romantiker, men også en hore.»

Det blir destruktivt?

– Ja, det blir eksperimentering og det skjer hendelser som på en måte er selvskadende.

– Fortsatt betent

Hvorfor tror du det finnes så lite skeiv dramatikk?

– Ofte skriver man etter å ha blitt inspirert av noe annet man har lest eller sett, så når det ikke finnes nok skeiv dramatikk er det jo vanskeligere å skulle sette i gang selv. Jeg håper derfor denne teksten vil finne de andre skeive stemmene der ute, sier hun.

– Skeivhet er ikke bare regnbue og glitter, det er kompleks identitet, noe alle opplever forskjellig. Det er det som er så fint med alle tekstene. Alle stemmene er særegne, samtidig som man kan relatere seg til dem på forskjellig vis. Dessuten har det jo vært ulovlig å være skeiv, og selv om det har gått femti år siden forbudet ble borte, er det fortsatt betent.

Derfor er hun ekstra glad for dette prosjektet.

– Det er både veldig viktig og veldig spennende. Viktig fordi det finnes så lite skeiv dramatikk og spennende fordi det også er et moderne lyddrama.

Les også: Justerer skjevhet med skeiv dramatikk

Takker Unge Viken og Henriette Blakstad

Celina Aanes Larsen vil også veldig gjerne takke Unge Viken Teater og Henriette Blakstad.

– Unge Viken har virkelig hjulpet meg til å våge, og sørget for at dette ikke bare forble en drøm på soverommet. I tillegg har jeg jo fått så mye hjelp fra dem, for eksempel gjennom flere skrivekurs, som jeg pendlet fra Sarpsborg for å delta på. De er så profesjonelle og så utrolig bra, så jeg er bare veldig takknemlig overfor de menneskene der, sier hun.

– Og allerede første gangen jeg møtte Henriette vekka hun noe i meg, både som dramatiker, men også som menneske. Det er sjelden vare å møte folk som så tydelig både brenner for, og elsker det de gjør. Og det smitter over! Henriette er ikke bare dyktig i alt hun driver med, hun er et fyrverkeri som heier så hardt at du bare får lyst til å skrive og skrive og skrive videre! Dette har vært et samarbeid jeg kommer til å ta med meg videre i livet. Hurra for Henriette!

Hva leter du etter?

Få med deg hva som skjer på Unge Viken Teater